Pia Moberg
Författare, utbildare, interkulturell coach och rådgivare, kursutvecklare och VD på Japco. Pia innehar en PhD i ämnet japanska vid Göteborgs universitet. Forskningsfokus ligger på interkulturell kommunikation (CQ), interkulturell retorik och ledarskap. Hon är certifierad verksamhets- och ledarskapscoach, certifierad Scrum Master och medlem i Sietar Europa, och har tillsammans med Peter Chadwick skrivit boken Chadbergmodellen – en guide till effektiva möten på alla nivåer i alla kulturer.
Pias senaste bok heter ”Möteskokboken 3 –Handbok i mötesledning för en global och digital värld” (engelsk titel ”Meeting Cookbook – Leading Meetings in a Global and Online World”) och är skriven tillsammans med Erik Mattson. Tillsammans har de utvecklat en diplomutbildning för effektiv mötesledning baserad på boken.
Pia brinner för interkulturell förståelse människor emellan och för att göra våra möten bättre.
Här kan du läsa mer om Pias intresse för Aikido och japansk kallligrafi, och se vad hon publicerat här [pdf]. Video från Pias senaste utställning.
Erik Mattson
Erik Mattson är vd och grundare av kommunikationsföretaget Ordrum. Han är verksam som föreläsare, moderator och utbildare i kommunikation. Han har skrivit Talarkokboken, Möteskokboken och Skrivarkokboken. Erik håller Masterclasser i presentationsteknik och utbildar blivande advokater i retorik.
Erik är tillsammans med Pia författare till boken ”Möteskokboken 3 –Handbok i mötesledning för en global och digital värld” (engelsk titel ”Meeting Cookbook – Leading Meetings in a Global and Online World”).
Gregor Schill
Gregor har en lång erfarenhet av att utbilda individer och grupper i coaching, coachande ledarskap, stresscoaching och mental träning. Gregors arbetar även mycket med peak performance inom idrotten och många av hans klienter är elitidrottare och ledare i näringslivet. Han är certifierad i DISC och GDQ, och är huvudansvarig på Association of Business and Leadership Coaching (ABLC) – en organisation specialiserad på utbildning och individuella program inom ledarskap, coaching och personlig utveckling.
Gregor samarbetar med Japco kring coaching och coaching i interkulturella miljör.
Peter Chadwick
Peter Chadwick är ingenjör, projektledare, pilot, interkulturell coach och konsult. Peter har stor erfarenhet av att utveckla, utbilda och leda individer och grupper på alla nivåer. Ledarskap, innovation, teknologi och projektledning är nyckelord. Han har fått utmärkelsen Fellow of the Institution of Mechanical Engineers och är licensierad i Kirkpatricks modell för kompetensutveckling. Peter bor i Frankrike och har ett särskilt fokus på att bidra till en bra energiomställning i bilindustrin. Har tillsammans med Pia Moberg skrivit boken Chadbergmodellen – en guide till effektiva möten på alla nivåer i alla kulturer.
Charlotta Brynger
Charlotta Brynger är Professor of Practice for the Humanities and Leadership på Ashridge Executive Education, Hult International Business School och samarbetar med Västsvenska Handelskammaren för att ge regionens näringsliv stöd i interkulturella frågor.
Hon gästföreläser också på Göteborgs Universitet. Hon är utbildad interkulturell facilitator och är grundare av och vd för företaget CueMe. Charlotta och Pia samarbetar i GMA, kulturträning för expatriater.
Sven Calander
Sven Calander är civilingenjör och har sin professionella karriär i Kina sedan mitten av 1980-talet, med ledande befattningar i stora och medelstora svenska företag samt svenska ambassaden. Senast större uppdrag som teknisk direktör för svenska paviljongen på världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai. Sven driver sedan 2012 konsultverksamheten China Competence med fokus på Kina. Han har även utvecklat och genomfört språkkurser i mandarin för yrkesverksamma.
Sven samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Kina inom Kulturell Kompetens och Kulturträning för expatriater.
Du kan läsa mer om Sven här [pdf].
Pia Andersson
Pia har stor erfarenhet inom konfliktlösning, dramapedagogik, gruppdynamik, grupprocesser och medling, både som forskare och lärare vid Göteborgs universitet och som konsult i näringslivet. Hon handleder på rektorsutbildningen och lärarprogrammet och har skrivit en doktorsavhandling som handlar om hur grupper samverkar runt komplexa frågor.
Pia brinner för att arbeta med grupper och få dem att lösa problem som de inte trodde var möjligt, och samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Möten och Teamutveckling.
Några av våra klienter
- Mitsubishi Electric
- Volvo Group
- Sentient
- ABB Hitachi
- Sony Ericson
- Epsilon
- iTech
- McNeil
- SCA
- Nolato
- Dentsply
- NYK
- Göteborgs stad
- Arbetsförmedlingen
- Acando
- Preh Sweden
Referenser
Team building workshop
”I have on several occasions had the great pleasure to utilize Pia as speaker and facilitator in Cultural Intelligence workshops, in various management teams. The cultural dimension of making teams work together is of paramount importance in the international context of our business. Pia always does a great job to open up our eyes to things, behaviors and habits we see every day but may not fully understand. In ourselves as well as in our colleagues and business partners. In less mature teams, as well as in teams with senior managers with lots of international experience; the feedback has always been that we learned and reflected a lot. A day with Pia is always a well invested day!”
CQ Allmän
”Det här är en kunskap som borde ingå i basutbildningen för alla arbetsförmedlare. Det handlar om rättssäkerhet inom myndigheten såväl som en förutsättning för likabehandlande. Fantastiskt viktigt och spännande. Den energi och kunskap som förmedlades i rummet var fantastisk! Att ha kompetens i ämnet CQ är fundamentalt för alla som arbetar med integration, global kommunikation och samhällsfrågor. Mersmak.”
”Uppskattar verkligen din energi som talare, det behövs när man ska lyssna efter en lång arbetsdag. Att du bröt upp föreläsningen med en övning var också väldigt bra, det fick upp energin och engagemanget i rummet. Överlag har jag hört kommentarer från kollegor som tyckte det var väldigt bra och intressant, och att de skulle vilja fördjupa sig mer i kunskapen.”
Chadbergskalan som mötesverktyg
”Mästerlig bok. Chadbergmodellen har på ett enkelt sätt förändrat vår möteskultur på skolan så att alla inblandade nu vet precis vad som förväntas av ett möte. Inga mer frustrerade människor som biter på naglarna eller har svårt att sitta stilla. Läs den. Använd den.”
”Jag vill tacka för den mycket inspirerande föreläsningen du höll för oss i våras. Du satte verkligen fingret på rätt saker och jag har bara fått positiva omdömen om din föreläsning.
Vi är nog många som blivit inspirerade och t.ex. haft med oss tankesättet med att göra en avstämning av vilken typ av möte vi håller, vilken nivå. För egen del tycker jag att jag haft stor nytta av ditt sätt att definiera de olika nivåerna och jag har även använt det/uttalat det i några möten.”
Meeting Sense
“This gem of a book clearly identifies the essential qualities of a good meeting. It gives sound practical advice on how to pin point problems. From this sound starting point the authors lead us through a process of how to improve, and structure, meetings so that all involved feel satisfied. In our organisation we use the meeting levels to help manage expectations which is having a profound effect on improving the quality of our meetings.”
”Working in a global environment is a challenge and I have learned that the way meetings are done differs a lot based on culture and management style. Not knowing the purpose of a meeting and what is expected from you as a participant brings frustration and often results in people not contributing as expected.
The Meeting Sense book clearly captures this problem and provides a model to be used as reference and the illustrated examples can be used as basis for a dialogue in your organization. In addition you get many hands-on tips and tricks to be used instantly.”