skip to Main Content
Training & coaching
in a global world

Japco

Japco grundades 1994. Från början var vi en kunskapsresurs för svenska företag och organisationer som arbetar med Japan. Idag omfattar vår verksamhet föreläsningar och utbildningar med inriktning på mötesteknik, kulturell kompetens, förberedande kulturträning för expatriater och teamutveckling. Bokförlaget Japco Publishing House är en del av Japco.

Pia Moberg

Författare, utbildare, coach, kursutvecklare och VD på Japco. Pia innehar en PhD i ämnet japanska vid Göteborgs universitet. Forskningsfokus ligger på interkulturell kommunikation (CQ), ledarskap och mötesteknik. Hon är certifierad verksamhets- och ledarskapscoach och medlem i Sietar Europa, och har tillsammans med Peter Chadwick skrivit boken Chadbergmodellen – en guide till effektiva möten på alla nivåer i alla kulturer.

Du kan läsa mer om Pia och se vad hon har publicerat här [pdf].

Peter Chadwick

Peter Chadwick är ingenjör, projektledare, pilot, interkulturell coach och konsult. Peter har stor erfarenhet av att utveckla, utbilda och leda individer och grupper på alla nivåer. Ledarskap, innovation, teknologi och projektledning är nyckelord. Han har fått utmärkelsen Fellow of the Institution of Mechanical Engineers och är licensierad i Kirkpatricks modell för kompetensutveckling. Peter bor i Frankrike och har ett särskilt fokus på att bidra till en bra energiomställning i bilindustrin. Har tillsammans med Pia Moberg skrivit boken Chadbergmodellen – en guide till effektiva möten på alla nivåer i alla kulturer.

Pia Andersson

Pia har stor erfarenhet inom konfliktlösning, dramapedagogik, gruppdynamik, grupprocesser och medling, både som forskare och lärare vid Göteborgs universitet och som konsult i näringslivet. Hon handleder på rektorsutbildningen och lärarprogrammet och är i slutskedet av sin doktorsavhandling som handlar om hur grupper samverkar runt komplexa frågor.

Pia brinner för att arbeta med grupper och få dem att lösa problem som de inte trodde var möjligt, och samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Möten och Teamutveckling.

Gregor Schill

Gregor har en lång erfarenhet av att utbilda individer och grupper i coaching, coachande ledarskap, stresscoaching och mental träning. Gregors arbetar även mycket med peak performance inom idrotten och många av hans klienter är elitidrottare och ledare i näringslivet. Han är certifierad i DISC och GDQ, och är huvudansvarig på Association of Business and Leadership Coaching (ABLC) – en organisation specialiserad på utbildning och individuella program inom ledarskap, coaching och personlig utveckling.

Gregor samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Möten, Teamutveckling och CQ Leadership Training.

Sven Calander

Sven Calander är civilingenjör och har sin professionella karriär i Kina sedan mitten av 1980-talet, med ledande befattningar i stora och medelstora svenska företag samt svenska ambassaden. Senast större uppdrag som teknisk direktör för svenska paviljongen på världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai. Sven driver sedan 2012 konsultverksamheten China Competence med fokus på Kina. Han har även utvecklat och genomfört språkkurser i mandarin för yrkesverksamma.

Sven samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Kina inom Kulturell Kompetens och Kulturträning för expatriater.

Du kan läsa mer om Sven här [pdf].

Jan Retsö

Jan Retsö är professor emeritus i arabiska vid Göteborgs universitet. Han tog sin doktorsexamen med en språkvetenskaplig studie i modernt arabiskt talspråk 1983 och har sedan dess forskat och undervisat i arabiska språket, den arabiska litteraturen och arabländernas historia från äldsta tider. Jan har publicerat ett femtiotal vetenskapliga artiklar plus tre monografier om olika aspekter av det arabiska språkets och Arabiens historia och talar både arabiska och hebreiska. Dessutom behärskar han en rad andra språk i Mellanöstern.

Fem decennier av erfarenhet i regionen har bidragit stor förståelse för Mellanösterns historia och dess nutida utveckling. Jan har bott i Israel/Palestina, Syrien, Jemen och Egypten och har stor praktisk erfarenhet av problemlösning, konflikthantering och vilka koder som gäller i vardagen i Mellanösterns olika länder.

Jan samarbetar med Japco kring föreläsningar och utbildningar om Mellanöstern inom Kulturell Kompetens och Kulturträning för expatriater.

Några av våra klienter

  • Mitsubishi Electric
  • Volvo Group
  • Sony Ericson
  • Epsilon
  • iTech
  • McNeil
  • SCA
  • Nolato
  • Dentsply
  • NYK
  • Göteborgs stad
  • Arbetsförmedlingen

Referenser

CQ Allmän

“Det här är en kunskap som borde ingå i basutbildningen för alla arbetsförmedlare. Det handlar om rättssäkerhet inom myndigheten såväl som en förutsättning för likabehandlande. Fantastiskt viktigt och spännande. Den energi och kunskap som förmedlades i rummet var fantastisk! Att ha kompetens i ämnet CQ är fundamentalt för alla som arbetar med integration, global kommunikation och samhällsfrågor. Mersmak.”

Heidi Christensen,
Projektsamordnare, Arbetsförmedlingen

Chadbergskalan som mötesverktyg

”Mästerlig bok. Chadbergmodellen har på ett enkelt sätt förändrat vår möteskultur på skolan så att alla inblandade nu vet precis vad som förväntas av ett möte. Inga mer frustrerade människor som biter på naglarna eller har svårt att sitta stilla. Läs den. Använd den.” 

Daniel Heed,
rektor Skandinaviska Osteopathögskolan

“Jag vill tacka för den mycket inspirerande föreläsningen du höll för oss i våras. Du satte verkligen fingret på rätt saker och jag har bara fått positiva omdömen om din föreläsning.

Vi är nog många som blivit inspirerade och t.ex. haft med oss tankesättet med att göra en avstämning av vilken typ av möte vi håller, vilken nivå. För egen del tycker jag att jag haft stor nytta av ditt sätt att definiera de olika nivåerna och jag har även använt det/uttalat det i några möten.”

Anna Forum, Enhetschef
Familjehemsenheten, Majorna-Linné, Göteborg

Meeting Sense

“This gem of a book clearly identifies the essential qualities of a good meeting.  It gives sound practical advice on how to pin point problems. From this sound starting point the authors lead us through a process of how to improve, and structure, meetings so that all involved feel satisfied.  In our organisation we use the meeting levels to help manage expectations which is having a profound effect on improving the quality of our meetings.”

Robert Shaw PhD DO,
Programme Director Skandinaviska Osteopathögskolan

”Working in a global environment is a challenge and I have learned that the way meetings are done differs a lot based on culture and management style. Not knowing the purpose of a meeting and what is expected from you as a participant brings frustration and often  results in people not contributing as expected.

The Meeting Sense book clearly captures this problem and provides a model to be used as reference and the illustrated examples can be used as basis for a dialogue in your organization. In addition you get many hands-on tips and tricks to be used instantly.”

Johan Iderot
Director Chassis and Final Assembly Technology
Volvo Group Trucks Operations

Back To Top