skip to Main Content
Training & coaching
in a global world

Japco

Japco grundades 1994. Från början var vi en kunskapsresurs för svenska företag och organisationer som arbetar med Japan. Idag omfattar vår verksamhet föreläsningar och utbildningar med inriktning på mötesteknik, kulturell kompetens, förberedande kulturträning för expatriater och teamutveckling. Bokförlaget Japco Publishing House är en del av Japco.

Pia Moberg

Utbildare och föreläsare med fokus på CQ, kulturell kompetens och hur vi skapar meningsfulla möten. Pia innehar en PhD i ämnet japanska vid Göteborgs universitet. Hon är certifierad verksamhets- och ledarskapscoach och är medlem i Sietar Europa. Pia har skrivit ett flertal böcker om interkulturell kommunikation, Japan och mötesledning.

Pias senaste bok Möteskokboken 3 – Handbok i mötesledning för en global och digital värld hjälper mötesledare och mötesdeltagare att effektivt genomföra sina möten. Medförfattare är Erik Mattsson. Boken är också handledning och följeslagare till Pias patenterade varumärke ”5S of Meetings”. 5S är grunden till Japans produktionsfilosofi (lean, TPS, kaizen etc.), och är en beprövad felsöknings- och förbättringsmetod världen över. ”5S of Meetings” tillämpar 5S på vår mötesstruktur och är ett helt nytt verktyg för att förbättra och effektivisera vår mötesstruktur.

Pia brinner för interkulturell förståelse människor emellan och för att göra våra möten bättre.

Pia är samarbetspartner med C2U Group.

Här kan du läsa mer om Pias intresse för Aikido och japansk kallligrafi, och se hennes kvalifikationer och publikationer här [pdf]. Video från Pias senaste utställning.

Erik Mattson

Erik Mattson är vd och grundare av kommunikationsföretaget Ordrum. Han är verksam som föreläsare, moderator och utbildare i kommunikation. Han har skrivit Talarkokboken, Möteskokboken och Skrivarkokboken. Erik håller Masterclasser i presentationsteknik och utbildar blivande advokater i retorik.

Erik är tillsammans med Pia författare till boken ”Möteskokboken 3 –Handbok i mötesledning för en global och digital värld” (engelsk titel ”Meeting Cookbook – Leading Meetings in a Global and Online World”).

Du kan läsa mer om Erik Mattson här.

Mika Tejbo

Mika Tejbo är utbildare och föreläsare inom interkulturell kommunikation. Hon har studerat elektroteknik på Chalmers, har en kandidatexamen i japanska och har läst en master i interkulturell kommunikation. Efter två år i Japan som lärare på JET programmet är Mika kontrakterad på Samarkand2015 AB i Ludvika för att genomföra utbildningar och workshops med fokus på CQ, kulturell kompetens.

Mika brinner för TPS, Lean och japanska kvalitetssäkringssystem. Tillsammans med Pia har Mika uppfunnit och utvecklat modellen ”5S of meetings”.

Gregor Schill

Gregor har en lång erfarenhet av att utbilda individer och grupper i coaching, coachande ledarskap, stresscoaching och mental träning. Gregors arbetar även mycket med peak performance inom idrotten och många av hans klienter är elitidrottare och ledare i näringslivet. Han är certifierad i DISC och GDQ, och är huvudansvarig på Association of Business and Leadership Coaching (ABLC) – en organisation specialiserad på utbildning och individuella program inom ledarskap, coaching och personlig utveckling.

Gregor samarbetar med Japco kring coaching och coaching i interkulturella miljör.

Peter Chadwick

Peter Chadwick är ingenjör, projektledare, pilot, interkulturell coach och konsult. Peter har stor erfarenhet av att utveckla, utbilda och leda individer och grupper på alla nivåer. Ledarskap, innovation, teknologi och projektledning är nyckelord. Han har fått utmärkelsen Fellow of the Institution of Mechanical Engineers och är licensierad i Kirkpatricks modell för kompetensutveckling. Peter bor i Frankrike och har ett särskilt fokus på att bidra till en bra energiomställning i bilindustrin. Har tillsammans med Pia Moberg skrivit boken Chadbergmodellen – en guide till effektiva möten på alla nivåer i alla kulturer.

Några av våra klienter

  • Mitsubishi Electric
  • Volvo Group
  • Sentient
  • ABB Hitachi
  • Sony Ericson
  • Epsilon
  • iTech
  • McNeil
  • SCA
  • Nolato
  • Dentsply
  • NYK
  • Göteborgs stad
  • Arbetsförmedlingen
  • Acando
  • Preh Sweden

Referenser

Team building workshop

”I have on several occasions had the great pleasure to utilize Pia as speaker and facilitator in Cultural Intelligence workshops, in various management teams. The cultural dimension of making teams work together is of paramount importance in the international context of our business. Pia always does a great job to open up our eyes to things, behaviors and habits we see every day but may not fully understand. In ourselves as well as in our colleagues and business partners.  In less mature teams, as well as in teams with senior managers with lots of international experience; the feedback has always been that we learned and reflected a lot. A day with Pia is always a well invested day!”

Andreas Gustafsson
Vice President, 
Remanufacturing
Volvo Group Trucks Operations

CQ Allmän

”Det här är en kunskap som borde ingå i basutbildningen för alla arbetsförmedlare. Det handlar om rättssäkerhet inom myndigheten såväl som en förutsättning för likabehandlande. Fantastiskt viktigt och spännande. Den energi och kunskap som förmedlades i rummet var fantastisk! Att ha kompetens i ämnet CQ är fundamentalt för alla som arbetar med integration, global kommunikation och samhällsfrågor. Mersmak.”

Heidi Christensen,
Projektsamordnare, Arbetsförmedlingen

”Uppskattar verkligen din energi som talare, det behövs när man ska lyssna efter en lång arbetsdag. Att du bröt upp föreläsningen med en övning var också väldigt bra, det fick upp energin och engagemanget i rummet. Överlag har jag hört kommentarer från kollegor som tyckte det var väldigt bra och intressant, och att de skulle vilja fördjupa sig mer i kunskapen.”

Lina Bohlin Andersson,
Acando

Chadbergskalan som mötesverktyg

”Mästerlig bok. Chadbergmodellen har på ett enkelt sätt förändrat vår möteskultur på skolan så att alla inblandade nu vet precis vad som förväntas av ett möte. Inga mer frustrerade människor som biter på naglarna eller har svårt att sitta stilla. Läs den. Använd den.” 

Daniel Heed,
rektor Skandinaviska Osteopathögskolan

”Jag vill tacka för den mycket inspirerande föreläsningen du höll för oss i våras. Du satte verkligen fingret på rätt saker och jag har bara fått positiva omdömen om din föreläsning.

Vi är nog många som blivit inspirerade och t.ex. haft med oss tankesättet med att göra en avstämning av vilken typ av möte vi håller, vilken nivå. För egen del tycker jag att jag haft stor nytta av ditt sätt att definiera de olika nivåerna och jag har även använt det/uttalat det i några möten.

Anna Forum, Enhetschef
Familjehemsenheten, Majorna-Linné, Göteborg

Meeting Sense

“This gem of a book clearly identifies the essential qualities of a good meeting.  It gives sound practical advice on how to pin point problems. From this sound starting point the authors lead us through a process of how to improve, and structure, meetings so that all involved feel satisfied.  In our organisation we use the meeting levels to help manage expectations which is having a profound effect on improving the quality of our meetings.”

Robert Shaw PhD DO,
Programme Director Skandinaviska Osteopathögskolan

”Working in a global environment is a challenge and I have learned that the way meetings are done differs a lot based on culture and management style. Not knowing the purpose of a meeting and what is expected from you as a participant brings frustration and often  results in people not contributing as expected.

The Meeting Sense book clearly captures this problem and provides a model to be used as reference and the illustrated examples can be used as basis for a dialogue in your organization. In addition you get many hands-on tips and tricks to be used instantly.”

Johan Iderot
Director Chassis and Final Assembly Technology
Volvo Group Trucks Operations

Back To Top