CQ Japan
Varför är visitkorten så viktiga? Varför förstår jag inte hur besluten förankras? Hur klagar jag om min leverantör inte uppfyller mina förväntningar? Varför verkar detaljerna ha så stor betydelse i alla diskussioner?
Den japanspecifika inriktningen ger en god inblick i japansk affärskultur och vilka faktorer som format det Japan vi ser idag. Med utgångspunkt från den japanska kulturen lär vi oss förstå de kulturkrockar som kan uppstå då man arbetar i Japan och med kollegor från Japan. Har man ett särskilt intresse för den kulturella aspekten och bakgrunden till fenomen såsom agilitet, lean, kaizen och kanbansystem kan man inrikta föreläsningen/utbildningen mot dessa områden.
FÖRELÄSNINGAR
Ur innehållet
- Vad är “kulturell kompetens”?
- Japans plats på den interkulturella världskartan
- Ledarskap & relationer
- Kommunikationsstilar
- Japans kulturella särdrag
- Beslutsfattande & problemlösning
- Mötesförväntningar & virtuella möten
Föreläsningen innehåller begränsad tid för samtal och reflektioner.
Information
Längd: 60-90 minuter
Utbildningar
Ur innehållet
- Vad är “kulturell kompetens”?
- Japans plats på den interkulturella världskartan
- Ledarskap & relationer
- Kommunikationsstilar
- Japans kulturella särdrag
- Kommunicera, övertyga & presentera
- Beslutsfattande & problemlösning
- Introduktion av Chadbergskalan
- Mötesförväntningar & virtuella möten
- CQ-workshop med fallstudier
Fallstudier varvas med teoretiska föreläsningar och anpassas till det aktuella utbildningstillfället.
Vid behov kan man ha fördjupningar inom valda områden under ytterligare ½ dag – 1 dag.
Tid finns för reflektion och diskussion.
Information
Längd: ½ dag – 1 dag
Deltagaranatl: Vanligtvis begränsat till 20 personer
Material: Meningsfulla möten. Ytterligare landspecifikt material.